Sunday, May 24, 2015

Perbezaan Pendapatan Aktif dan Pasif

Teks: siti norliah binti hamzah

Bismillahirrahmanirrahim.

Assalamualaikum.

Di entri kali ini, ingin saya berkongsi sedikit pendapat antara pendapatan aktif dan pendapatan pasif. Kita sedia maklum, kebanyakkan daripada kita mempunyai pendapatan aktif dari sumber pekerja masing-masing. Tetapi masih lagi tidak ramai yang memiliki pendapatan pasif.

Apakah perbezaan antara pendapatan aktif dan pendapatan pasif ?. Pendapatan aktif adalah pendapatan yang kita perolehi apabila kita  bekerja, manakala pendapatan pasif pula pendapatan yang kita perolehi walaupun kita sudah tidak bekerja. Contohnya, royalti, duit sewa rumah, komisen dari pendapatan MLM dan lain-lain lagi.

Dalam keadaan ekonomi yang semakin mencabar dan banyak persaingan sekarang, saya rasa kebergantungan kepada hanya pendapatan aktif semata-mata sangat berisiko. Cuba bayangkan, apa akan jadi sekiranya anda dibuang kerja atau syarikat kita bankrap. Keadaan ini menyebabkan pendapatan aktif kita akan terputus.

Sekali pun, mugkin syarikat kita kukuh dan tidak akan bankrap. Adakah pendapatan aktif kita cukup untuk keperluan bulanan sara hidup termasuk membuat pelaburan dan sebagainya? .

Jadi,  fikir-fikirkanlah supaya kita sentiasa bersedia agar pendapatan kita tetap berterusan Sekalipun,  kita tidak aktif dalam bidang pekerjaan. 

Jawapan yang paling mudah ialah sertai kami sebagai pengerak projek mega Affiliate Junction iaitu MYKAD SMART SHOPPER yang telah mendapat perhatian daripada negara luar dan telah dijadikan contoh serta di gunapakai di negara India. Kami bukan perniagaan MLM.

Berminat kepada sumber pendapatan pasif ini boleh hubugi saya;

0177442303 liya

#Sayapenggerakprojekmega
#AffiliateJunction
#MSSP



No comments:

Post a Comment